mollyabout.blogg.se

Ner med monarkin

Publicerad 2015-04-19 14:00:41 i Allmänt,

Som vanligt börjar jag dagen med att läsa massor. Har en app som heter Readly där man kan läsa tidingar och märkte att många tidingar skrev om kungahuset. Fast det visste jag redan från början såklart men till saken, det fick in mina tankar gentemot monarkin. Plötsligt känner jag mig förargad när de skriver om att Sophia ska eller kanske redan fått en prinsesstitel. Självklart orkade jag inte läsa. Jag som person är väldigt demokratisk och jag tycker att alla har rätt till sina åsikter. Jag tror inte det är många från 70-80-90 talisterna som vill ha kvar monarkin.
 
Varför får vi inte rösta om det? Vi ska väl vara ett demokratiskt land. Det är 2015 och vi har fortfarande kvar ett system från länge sen som är helt onödigt att ha nu. Vad gör kungahuset för oss? Frågan är om de ens vill leva som de gör. Jag kan tänka mig att om jag föddes som prinssessa hade jag mått väldigt dåligt. För jag vill kunna göra vad jag vill och verkligen inte behöva bli granskad av svenska folket som redan granskar folk på gatan för vad de har på sig!
 
Nu kan vem som helst flörta in sig i kungahuset också. Jag hoppas verkligen att någon gång i framtiden ska vi faktiskt kunna välja bort monarkin om vi vill. Alla människor är lika värda och man ska inte kunna födas in i en "bättre" familj.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-19 14:14:30

Bra håller helt och hållet med dig monarki är förlegat o vi kan göra PR för vårat land på annat sätt o det är dyrt för ett land att både ha regering o kungahus men vad gör det som är så bra för vårat land. För och nackdelar med monarki

Svar: Ja!! Så hur ska vi sätta stopp för det??
mollyabout.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela