mollyabout.blogg.se

Att studera på universitetet i London

Publicerad 2015-04-19 15:47:18 i Allmänt,

Jag får ofta frågan av Londoners som man så fint kallar det om jag skriver på svenska på universitetet. Nej det gör jag inte, allt är på engelska eftersom det är ett engelskt universitet. Jag blir betygsatt på min engelska som att jag vore engelsk men jag känner att det går bra ändå.
 
Hur skriver du så bra engelska? Har jag fått höra från en som såg min pjäs, jadu när man levt några månader i London snappar man upp vardagliga uttryck som man aldrig hade vetat om man bodde i Sverige och studera engelska.
 
Till exempel visste ni att när man går på toa här säger man:
 
I'm going to the lou. 
Hade aldrig hört det innan.
 
Man säger också Hiya som hej. Det är väl som att säga tjoo, tjena eller något sådant.
 
Typisk fras, Hiya your'e alright? Fast det låter såhär hajja jalright.
 
Ja men helt enkelt så är universitet på engelska väldigt svårt ibörjan pågrund av alla dialekter och uttryck man inte förstår. Men man kommer in i det naturligt, därför ska man inte avskräckas av första terminen när man inte förstår sina klasskompisar med konstig dialekt, hehe.
 
Sedan är det väl som att plugga i Sverige bara att det är på engelska. 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-19 15:53:02

Bästaste sötaste vännen:)♥ kommer ihåg den fina dagen då bilden togs:)

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-04-19 15:53:04

Bästaste sötaste vännen:)♥ kommer ihåg den fina dagen då bilden togs:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela